Zastosowanie produktów Fluro w bolidzie PWR Racing Team
5 Reviews :
/Każdego roku ponad 600 drużyn rywalizuje na najbardziej znanych torach świata takich jak Hockenheimring w Niemczech czy Silverstone w Wielkiej Brytanii - torach znanych z najsławniejszych wyścigów - Formuły 1.
Zespół PWR Racing Team powstał w 2009 roku. Od tamtego czasu, dzięki zespołowi studentów Politechniki Wrocławskiej powstało już 9 bolidów wyścigowych.
Fot 1. Zespół PWR Racing Team podczas zawodów Formuła Student Germany.
Od samych początków funkcjonowania zespołu firma Albeco, która jest jedynym i wyłącznym dystrybutorem produktów marki FLURO wspiera studentów poprzez przekazywanie im przegubów kulowych oraz rod endów (główek cięgła) tej firmy.
Fot 2. Bolid RT02 – drugi bolid w historii zespołu PWR Racing Team.
Od 2011 roku firma Albeco wspiera zespół produktami marki FLURO Formula Student to zawody inżynierskie, w których liczy się przede wszystkim niekonwencjonalne i innowacyjne podejście w budowie bolidu wyścigowego. Sposób w jaki bolid został zaprojektowany jest sprawdzany w trakcie jednej z konkurencji statycznych na zawodach, jaką jest Engineering Design. Podczas niej studenci prezentują przedstawicielom branży automotive z całego świata swoje rozwiązania zastosowane w bolidzie.
Bolidy rywalizują na torze w konkurencjach dynamicznych takich jak: Acceleration (przyspieszenie), Skid Pad (jazda po torze w kształcie ósemki), AutoX (jedno okrążenie po torze) oraz Endurance (wyścig wytrzymałościowy na dystans 22 kilometrów, kierowcy zmieniają się w połowie dystansu). W konkurencjach dynamicznych ogromne znaczenie ma oczywiście uzyskanie jak najlepszego czasu na torze, jednak najważniejsze jest to, aby bolid zawsze dojechał do mety. Dlatego też zespół PWR Racing Team stawia na niezawodne rozwiązania.
Fot 3. Bolid RT08 podczas konkurencji Acceleration na zawodach formula Student Italy
Jednym z takich niezawodnych rozwiązań, gwarantujących najwyższą jakość, są produkty marki FLURO, które są przystosowane bezpośrednio do sportów motorowych. Mają one szerokie zastosowanie w układzie zawieszenia bolidu. Przeguby kulowe oraz główki cięgieł są wykorzystywane w wahaczach, natomiast same rod endy są wykorzystywane również w stabilizatorze poprzecznym (anti-roll bar) oraz w układzie push-rod.
Fot 4. Wizualizacja umiejscowienia przegubów kulowych oraz główek cięgieł w wahaczach bolidu.
Fot. 5: Przeguby i rod endy, które znajdą się w bolidzie RT09
Jedną z najważniejszych rzeczy, na jaką PWR Racing Team zwraca uwagę podczas wyboru przegubów jest wytrzymałość zmęczeniowa, ponieważ siła działająca punktowo na jeden przegub to równowartość obciążenia o wartości ponad pół tony. Bardzo ważne jest również to, aby w przegubach po wielu cyklach pracy nie występowały luzy. Zespół niejednokrotnie miał okazję sprawdzić to w zawieszeniu swojego bolidu. Przy zastosowaniu przegubów marki FLURO luzy te praktycznie nie pojawiały się, nawet po całym intensywnym sezonie ścigania się na międzynarodowych torach.