Główki cięgieł i łożyska przegubowe
5 Oceny :
/GŁÓWKI CIĘGIEŁ I ŁOŻYSKA PRZEGUBOWE.
Główki cięgieł i łożyska przegubowe to gotowe do montażu elementy maszyn stosowane do łożyskowania tam, gdzie potrzebna jest kompensacja ruchów między wałem i oprawą lub gdy łożysko wykonuje równocześnie ruchy wychylne i obrotowe.
Łożyska przegubowe zbudowane są z dwóch pierścieni. Kulista powierzchnia zewnętrzna pierścienia wewnętrznego jest wypukła, natomiast pierścień zewnętrzny posiada wklęsłą powierzchnię wewnętrzną.
Główki cięgieł dodatkowo składają się z elementu mocującego-gwintowanego trzpienia. Są gotowe do zabudowy i mogą być szybko oraz łatwo zamocowane do konstrukcji maszyny. Na rynku oferowane są rozwiązania techniczne opierające się na zastosowaniu różnych współpracujących par materiałów ciernych (stal ze stalą, stal z brązem, stal z PTFE) oraz różnych wersji konstrukcyjnych wynikających z wymagań dotyczących montażu — z prawym lub lewym gwintem wewnętrznym, lub zewnętrznym.
Podczas gdy rynek łożysk tocznych jest w dużej mierze zdominowany przez ofertę największych światowych koncernów, łożyska ślizgowe stały się domeną średniej wielkości producentów. Opierają oni swój sukces rynkowy głównie na wysokiej specjalizacji, zaawansowanej technologii oraz elastyczności w stosunku do zapotrzebowania płynącego z rynku. Przykładem może być niemiecka firma FLURO Gelenklager GmbH specjalizująca się w produkcji łożysk przegubowych i główek cięgieł.
Początki firmy sięgają lat 70., kiedy Martin i Ernst Höhn stworzyli firmę Martin Höhn GmbH (Ltd.), gdzie za pomocą maszyn tokarskich i szlifierskich rozpoczęto produkcję precyzyjnych podzespołów do maszyn. W 1976 roku powstała firma FLURO Gelenklager GmbH, która przejęła zapoczątkowaną kilka lat wcześniej produkcję łożysk ślizgowych i główek cięgieł.
Wysokiej jakości produkty szybko zyskały klientów, a firma podpisywała liczne kontrakty zagraniczne. Oferowane wcześniej łożyska ślizgowe wymagające ponownego dosmarowania po jakimś czasie zostały w dużej mierze zastąpione łożyskami bezobsługowymi. Firma do dziś koncentruje się na produkcji łożysk przegubowych i główek cięgieł.
ELASTYCZNOŚĆ I SPECJALIZACJA
Główki cięgieł i łożyska przegubowe są stosowane we wszystkich sektorach przemysłu: m.in. papierniczym, tytoniowym, w przetwórstwie spożywczym oraz przy produkcji opakowań.
Znaczącymi odbiorcami są także sektor budowlany, przemysł motoryzacyjny, kolejowy, lotniczy oraz przetwórstwo drewna. Szczególnym odbiorcą łożysk przegubowych i główek cięgieł jest przemysł ciężki, w którym łączy się szereg wymagań: ekstremalne temperatury, wysokie obciążenia, drgania oraz zanieczyszczenia. Produkty stosowane w przemyśle muszą być poddane wnikliwej kontroli na każdym etapie produkcji. Wprowadzenie nowej wersji lub produktu poprzedzają szczegółowe badania materiałowe i konstrukcyjne z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury pomiarowej oraz budową prototypów.
Jednym z najważniejszych testów są badania materiałowe i konstrukcyjne z wykorzystaniem nowoczesnej aparatury. Obejmuje ono pomiar twardości oraz statyczne próby rozciągania i ściskania materiałów w temperaturze pokojowej i podwyższonej do 1200°C. Dodatkowo – za pomocą maszyn pomiarowych – dokonywane jest precyzyjne skanowanie wymiarów, geometrii i chropowatości.
Szczególny nacisk na test trwałości kładzie się w przypadku łożysk przeznaczonych do pracy w ekstremalnych temperaturach, przy dużych drganiach oraz przy uciążliwym i trudnym do eliminacji zanieczyszczeniu.
"Łożyska przegubowe Fluroglide zapewniają całkowitą bezobsługowość, maksymalną obciążalność statyczną i dynamiczną, mały efekt poślizgu oraz zwiększoną żywotność."
Długa faza badań materiałowych i konstrukcyjnych prowadzona przez FLURO pozwoliła na opracowanie serii FLUROGLIDE. W produktach tych zastosowano specjalny materiał o wysokiej odporności na ścieranie pozwalający na pracę w temperaturach od -50°C do 720°C. Wyroby serii FLUROGLIDE są odporne na różnorodne zanieczyszczenia, takie jak: olej, sól, kurz, sadza i piasek, a podczas pracy przy wibracjach powyżej 50 Hz nie wykazują oznak zużycia.
ŁOŻYSKA PRZEGUBOWE W ESTETYCZNEJ WERSJI.
Wygląd zewnętrzny podzespołów maszyn i pojazdów nie ma zazwyczaj znaczenia. Szczególnymi pod tym względem odbiorcami są producenci i użytkownicy pojazdów sportowych: quadów, samochodów wyścigowych i tuningowanych.
Seria produktów dla sportów motorowych FLURO MOTORSPORT ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie liczy się wytrzymałość, odporność na zanieczyszczenia i wysokie temperatury, bezobsługowość, a dodatkowo, właśnie atrakcyjny, sportowy wygląd. Typowe zastosowania w motoryzacji to system zawieszenia, stabilizatory oraz system kierowniczy. Główki cięgieł i łożyska przegubowe FLURO MOTORSPORT są bezobsługowe i charakteryzują się zmniejszonym luzem łożyskowym.
Panewka zarówno w łożyskach przegubowych, jak i główkach cięgieł wykonana jest ze stali nierdzewnej 1.4571 połączonej z warstwą PTFE. Zastosowana stal to gatunek z dodatkiem stabilizującego tytanu. Stosuje się go w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia korozji międzykrystalicznej podczas wygrzewania w temperaturze 425-815°C. Tytan, tworząc węgliki, równocześnie przeciwdziała powstawaniu węglików chromu.
Zapobiega to korozji międzykrystalicznej i zapewnia polepszone własności mechaniczne zwłaszcza w temperaturze przekraczającej 600°C. Pierścień wewnętrzny wykonany jest ze stali 100Cr6 i jest hartowany oraz pokryty warstwą twardego chromu. Oprawa łożyska wykonana z niklowanej i polerowanej stali 42CrMo4 zapewnia atrakcyjny, sportowy wygląd, szczególnie ważny w przypadku widocznych elementów.
Wykończenie powierzchni zapewnia także wysoką ochronę przed korozją oraz minimalizuje osadzanie się brudu i ułatwia czyszczenie.
Przykładem aplikacji serii produktów MOTORSPORT są przeguby kulowe stosowane w bolidach przygotowywanym przez zespoły z Politechniki Wrocławskie i Poznańskiej.
Zespoły od wielu lat biorą udział w programie Formuła Student — międzynarodowych zawodach organizowanych przez Institution Of Mechanical Engineers przeznaczonych dla zespołów studenckich z całego świata, które samodzielnie projektują i konstruują bolid wyścigowy. Zespoły młodych konstruktorów zastosowały przeguby FLURO w wahaczach, w połączeniu wahacza ze zwrotnicą, drążkach kierowniczych, a także drążkach systemu tłumienia typu pull-rod, gdzie są obciążone przez dynamicznie zmienne siły działające na układ zawieszenia. Projekt elementów zawieszenia uwzględnia ograniczenie do minimum momentów gnących, które działają na gwintowany trzpień, tak aby obniżyć ryzyko nadmiernych naprężeń w tym miejscu.
Przez cały okres użytkowania wszystkie zastosowane elementy okazały się niezawodne i są wykorzystywane przez zespoły każdorazowo przy kolejnych edycjach zawodów.
Oferta rynkowa łożysk tocznych, liczba rozwiązań konstrukcyjnych i materiałowych, a także rozwiązań smarowniczych jest tak duża, że łożyska ślizgowe, w tym łożyska przegubowe i główki cięgieł, są w opracowaniach i publikacjach o tematyce łożyskowej często niesłusznie pomijane. Produkty te stanowią jednak bardzo ważną cześć rynku, obejmują szerokie spektrum zastosowań, będąc w przypadku wielu aplikacji nie do zastąpienia.
Wyspecjalizowani producenci dostarczają szeroką ofertę wyrobów, dostosowując je do danej aplikacji i wyjątkowych wymagań pod względem wymiarów, parametrów, konstrukcji oraz estetyki wykonania.